Prioritera dig och din hälsa- börja träna.

12 maj 2019

Prioritera dig och din hälsa- börja träna.


Oavsett vilket jobb du än gör behöver du hitta en strategi på hur du ska lyckas att få in träning i din vardag, förutom mycket vardagsrörelse.

Vad är det du behöver egentligen?
Träning behöver inte vara roligt alla gångerna. Det ska vara bra just för dig och dina behov.

Det är en trend i Sverige nu att allt vi gör ska vara roligt och så är det verkligen inte. Det kan vara spännande, utvecklande, givande, skönt, välbehövligt, avslappnande- you name it. Det kan till och med vara roligt men det är inte ett krav vi har i vår vardag.

Hur skulle du beskriva dina känslor de gångerna du har sex med någon du verkligen vill , det är så jävla skönt och befriande att ha sex.

You name it!

Vi har många andra adjektiv som vi kan använda för att uttrycka våra känslor och hur vi förknippar de känslorna med det vi gör.

En till exempel är att  vi äter för att vi behöver energi, eller hur?

Vi äter för att det är gott. Vi äter för att det är socialt. Vi äter för att vi kanske är ledsen och vill trösta oss med maten, men inte exakt att det är roligt. Det kan vara roligt i sammanhanget med andra men det är inte maten i sig som är roligt.

Vi vill trivas i den miljö vi vistas i, vi vill umgås med människor vi uppskattar och kan lära oss mer av eller inspirera oss av. Vi vill må bra och känna lugnet inom oss. Vi vill också inspirera och bidra med den kunskap vi har och det behöver inte alla gångerna förknippar med ordet ROLIGT.

Att köra kallbad som många gör nu är det inte alls roligt men många gör det för att man känner att man blir piggare, gladare och få igång blodcirkulationen på ett helt annat sätt.

Att ta sig till jobbet är kanske inte roligt alla gångerna.

Det är utvecklande, utmanande, skönt,m.m. Ibland kan till och med vara roligt beroende på vad vi håller på med, men det är inte krav vi har för att vi ska kunna jobba i ett företag.

Att ha skrikande barn runt omkring sig är inte roligt heller, men vi blir glada av att vara med dem och se de små människorna utveckla sig.

Det kan vara roligt många gånger, men det är inte krav vi har för att vi ska skaffa oss barn, för att vi vet att vi kommer vara vakna många nätter, vi vet att det kommer utsätta oss på hårda prövningar, men vi vill ändå vara föräldrar.

Varför vill jag säga med det?

All forskning visar  att vi behöver förbättra vår vardagsmotion, gå lite oftare , cykla eller promenera under rasterna, eller gå på våra möten eller försöka vara mer aktiva och inte sitta så många timmar som de flesta av oss gör. Vårt samhälle har utvecklats i raketfart men inte vår kropp och vi behöver fortfarande röra på oss fast vi inte ha lika utrymme för det.

Det är inte det vi prioriterar!

För att nu behöver vi prioritera rörelse eftersom våra arbetsuppgifter har förändrats enormt. Vi behöver bli bättre på att skaffa dessa tillfällen som gör oss gott, som gör oss aktiva, som gör att vi stressa av och känner välmående.

Jo , jag vet att i många yrkeskategorier finns inte den möjligheten, eller bättre sagt de möjligheterna är väldigt begränsade men det finns ändå rasterna som man kan få in lite rörelse och få kroppen att komma igång.

Så hur gör vi?

Hitta något som passar dig är den viktigaste av allt.

Om du har svårt att komma igång, kör gruppträningar, starta en promenadgrupp på jobbet, eller med dina vänner, skaffa ett PT som  kan lyssna in dina behov och hjälpa dig efter det. Hitta en plats där du känner dig bekväm, där du känner att du mår bra av, där du känner att du trivs i, där det finns trevliga människor runt omkring dig eller inte några människor alls om det är så du föredrar.

Försök träna så allsidigt som möjligt, som till exempel, träna styrka, rörlighet, kondition på olika sätt, vistas i naturen och vandra, koppla av, njuta, reflektera, m.m.

Har du ont i knät är det kanske viktigt att du tränar på en anläggning som de kan hjälpa dig med detta.

Var och en har sina behov och därför blir jag lite orolig när man tycker att träning inte ger något, för att den är inte roligt.

Träning är en långsiktigt investering!

En investering vi gör för oss själva som vi kommer få tillbaka när vi pensionerar oss.

Ett kvitto på att du har fortfarande kraft, hälsa för att upptäcka ditt nya liv. Du har klarat dig från diabetes, högt blodtryck, osteoporos, hjärt-kärlsjukdomar.

Du är frisk för att leva och uppleva i 20-30 år till - VARSÅGOD!

Att träna rörlighet (endast för de som inte är överrörliga) är grunden till en bra teknik i styrketräning och dessutom väldigt bra för lederna som behöver smörjas, för musklerna som är spända. Förutom rörlighet hittar du i Pilates och yoga ett sätt att jobba med coremusklerna, rygg och de djupa musklerna i bäckenbotten.

Att belasta skelettet(styrketräning) skyddar oss till exempel till benskörhet, särskild  kvinnor som drabbas mer av det. Det skyddar oss alla (män och kvinnor) mot hjärt-kärl sjukdomar.

Att träna hjärta med löpning, träning som höjer pulsen gör att vi förbättra vår syreupptagningsförmåga och på det sättet orka leka med våra barn , springa till bussen, eller tåg. Vi orkar dansa hela natten med den vi älskar. Vi tycker om oss själva, få de lyckohormonerna i kroppen och mår så jäkla bra i knoppen.

Och det är det som är så jävla roligt att kunna göra allt vi vill utan några begränsningar, för att vi har ju tagit vårt ansvar.

Mer rörelse åt folk oavsett träningsform.

Gör det som passar just dig och strunta i trender och normer……

Ta hand om dig.


Power House Coach